René Magritte in Maasmechelen-Village

René Magritte in Maasmechelen-Village: Ceci n’est pas un outlet (06/05/2014 – 15/08/2014)

P1090099P1090128P1080985P1090089P1080984P1090064P1090031P1080970P1080991P1090076



P1090092

Een winkelmanager die zou opscheppen over de lengte van zijn mannelijkheid... én zich bemoeit met de lingerie van zijn werkneemsters...(?) In komkommertijden geraakt dit gesodemieter vlotjes in het VRT-journaal: “De vier personeelsleden van de Versace-outlet in Maasmechelen zijn allen thuis met ziekteverlof en zoeken nu hulp bij een psychologe. Er wordt een onderzoek ingesteld.”




P1090128


Sprookjestorens en mijnschachten vormen samen een surrealistische skyline. Twintig jaar geleden werd hier de laatste steenkool gedolven… en toch... de Disney-daken hebben niet alleen mazzel gebracht. De dochters van de mijnwerkers van weleer zouden hier de job van hun leven vinden, maar doorprikten algauw een zeepbel van non-stop shoppen in een 24-uren-economie.


P1080960


P1090031


Paritair Comité 201 slaagt er maar niet in om de vrede te bewaren. Nu goed... de vakbonden zullen Maasmechelen-Village misschien nooit lusten, de Chinezen des te meer.
In de periode rond Chinees Nieuwjaar scheert het omzetcijfer van dit shopping-walhalla de allerhoogste toppen: z
owel toeristen als Chinese expats uit het Brusselse doen de kassa rinkelen. 

P1080991


Het outlet-dorp voorziet zelfs een steward-service om deze wereldse en gefortuneerde klanten te verwelkomen: zo kan je een privé-chauffeur inhuren en dit combineren met allerlei luxueuze en culturele packages zoals een 'Surreal Magritte Shopping Package’.
Jawel… surrealistische cultuur opsnuiven in Brussel, gecombineerd met shoppen in Maasmechelen. 
Het hoeft dus niet te verbazen dat René Magritte deze zomer een prominente plaats in het 'dorp' krijgt. Maasmechelen zet graag de merken van eigen bodem op de voorgrond: zo bevindt de Magritte Pop-up Store zich naast Neuhaus en Kipling. 


P1090108


P1080975


Een overdosis Magritte moet je hier niet verwachten: dit is en blijft een shopping mall. Voor een echte surrealistische ervaring trek je beter naar het museum dat de naam van de schilder draagt (aan het Koningsplein in Brussel, don’t worry: ook daar kan je in een Magritte Shop terecht), of naar Tate Modern, of naar het MoMa …  


P1080984


P1090089


In Maasmechelen-Village gaat het vooral om Magritte-gadgets: opsmuk en aankleding in al haar varianten en formaten. Op het belangrijkste kruispunt staat een reuze-appel: net onder de meest Disney-achtige toren van het dorp (bij het populaire Ellis Burger). Oeps... aan het andere uiteinde van de 'winkelstraat' heb ik achteraf nog een tweede groene gigant ontdekt.

 

P1080985


Her en der zorgt een uitgelijnde bolhoed voor een ware hallucinatie: door het winkelraam kijk je doorheen een illusie van bolhoeden… deze surrealistische hersenschim brengt ons in de juiste sfeer om een beetje gek te doen... (het is hier goedkoper, dus kan je méér kopen). 


P1090032


P1090064


Het blijft me triggeren... René Magritte, het opperhoofd van het surrealisme gaat 50 jaar na zijn dood een surrealistisch merkendorp opvrolijken. Hij komt uit het Waalse Lessines, een buurgemeente van mijn eigen hometown Geraardsbergen. Ontsproten uit deze onbestemde groene heuvels, laat hij de wereld zien wat een pijp is, of geen pijp, of een outlet.


P1090095


P1090037


In de Stichting Magritte zitten trouwens echte fashion lovers. Eind vorig jaar hebben ze hun licentie overgedragen aan Opening Ceremony zo wordt Magritte's oeuvre vereeuwigd op jurken, en verder ook op sneakers van Vans én op Birkenstocks (Oh my God). Op die manier laten ze zijn 'prints' waardig verder leven, in een zeer modieus kleedje (letterlijk)… dit kunnen we alleen maar toejuichen.








Om een bezoekje aan Maasmechelen af te ronden, wil je misschien graag zo’n designer piece buitmaken… Jammer maar helaas, dit lukt niet... de René Magritte-outfits zijn hier niet te koop.
Opening Ceremony behoort nu eenmaal niet tot het portfolio van Maasmechelen-Village.
Een gemiste kans?


P1090085


P1080035


Ergens snap ik de strategie wel... Gewaagde Early Adopter-merken passen niet in een veilig businessplan: dit is een outlet-dorp... hier kom je om fun te beleven zonder je bankkaart te forceren. Zeker in de huidige soldenperiode blijkt een H&M-budget ruim voldoende om merken te scoren (terwijl het toch allemaal zeer chic & select lijkt).
Concreet: een Karen Millen-jurk van 240€ vind je hier in de 'gewone' maanden voor pakweg 120€… in juli mag je deze outlet-prijs nog eens door twee delen (zo zak je van 240 naar 60€… én eind juli doe je nog betere zaakjes /zonder te hallucineren).


P1090051


Er komen steeds nieuwe merken bij: UGG Australia heeft in de zomer van 2013 de deuren geopend en is sindsdien een ware trekpleister, want nergens anders in de Benelux vind je UGGs aan outlet-prijzen. Andere nieuwkomers zijn Ted Baker, Tommy Hilfiger, Scotch & Soda,… 


P1090055


Nieuwe merken ontketenen telkens een invasie in Maasmechelen… tussendoor komen er in de verste uithoeken van onze planeet nieuwe winkeldorpen bij. De ‘Chic Outlet Shopping’-groep heeft zopas het tiende 'dorp' geopend: Suzhou Village in de buurt van Shangai… dit lijkt wel het Venetië van het Verre Oosten, of op z’n minst een Las Vegas-replica van Venetië. Whatever. Er wonen 24 miljoen Chinezen in de niet eens zo wijde omgeving.
Bij Chic Outlet Shopping hebben ze een neus voor groeimarkten.


P1090125




© Veerle Beirnaert