Moda - Made in Italy

Moda - Made in Italy: 20/06/2013 - 09/02/2014 (Modemuseum Hasselt)

moda


Onze aardkorst is behoorlijk creatief geweest, toen ze de aan de continenten hun vormen heeft gegeven… een land, uitgelijnd als een laars: deze rotsblokken moesten zich ooit verheffen als mode-natie, met een bevoorrechte plaats voor schoenen, laarzen en ander voer voor leder-fetisjisten. 

handtas bruinhandtas mm








DSC00038

Ooit moest deze slapende vulkaan ontwaken. Italië is door de eeuwen heen een textielproducent geweest, maar het concept ‘Italiaanse mode’ is relatief laat doorgebroken.

De Tweede Wereldoorlog heeft (ongewild) voor het kantelmoment gezorgd: Europa lag in puin, het Marshallplan moest de heropbouw verzekeren… en toen bleek de Amerikaanse filmindustrie als bij toeval geïnteresseerd in de revival van Italië. 

foto


Begin jaren ‘50 werden meerdere kaskrakers in Rome opgenomen (zoals Roman Holiday met Audrey Hepburn, rondtoerend op een vespa). Zo kregen de Italiaanse ontwerpers plots de kans van hun leven: ze mochten de actrices op de set kleden, terwijl de hele wereld smachtend toekeek… Sindsdien zijn ze onafgebroken in de schijnwerpers gebleven.


avondkledingDSC00053










Een laatbloeier, maar boven alles een modeland. Het is zelfs een understatement om Italië alleen maar een modeland te noemen. De Laars blijft ons zoveel schoonheid aanreiken: een eeuwenoude cultuur, mooie mensen en passionele minnaars, culinaire orgasmes, stevige koffie-shots, archeologische hoogstandjes, een sensuele taal… Italië moet je ervaren met al je zintuigen. 

Made in Italy zet ons op weg.


DSC00003


Made in Italy – Experienced in Hasselt 

Langs een über-Italiaans steegje wandel ik de expo-ruimte binnen… Zoveel ‘echtheid’ verwacht ik normaal niet in een museum: een vespa leunt tegen een gezapig-doorleefde gevel, boven mijn hoofd wapperen kleurrijke stofjes, gedrapeerd over een authentieke waslijn (én vastgeklemd met houten wasknijpers)… Zuiderse bekoring en verborgen charme. Dit is het Italië waar we op baaldagen van dromen.

Ik wil verder ronddwalen in deze exotiek. Kan de rest van de tentoonstelling me nu nog raken? (na zo’n overkill bij de aanhef)

En de clichés van de Italiaanse mode? Die horen er als vanzelfsprekend bij. Je kan de bling en de drukke motieven niet zomaar uit Italië verbannen. Bovendien brengt deze expo een compleet overzicht: van de na-oorlogse renaissance tot de recente uitspattingen van Dolce & Gabbana.

DSC00036DSC00034











DSC00010


DSC00013



Kuierend langs de silhouetten voel ik de glamour uit vervlogen tijden: de eeuwige stad wordt vereeuwigd op het witte doek, de internationale jetset ontdekt hier een nieuw mode-universum,… ik voel ook het prikkelende Italië: het broeierig sfeertje in de ateliers, paparazzi die op (film)sterren jagen,… 



paparazzi


In de jaren ’50 maakte Emilio Schuberth een statement met de aller-vrouwelijkste jurken, dit was het Italië van Gina Lollobrigida en Sophia Loren… Tijden veranderen, en toch… de Italiaanse mode is altijd aan haar heimat trouw gebleven (de hedendaagse look van Prada is daar een sprekend voorbeeld van). Tussenin werken meerdere ontwerpers zichzelf in de kijker: de extravagante Ken Scott (in de tijdsgeest van 1968), dwarsligger Franco Moschino, Giorgio Armani (met galajurken en prêt-à-porter), Fendi (als blijvende waarde),…


IMG 0340


DSC00031








DSC00058

Geen bling en al helemaal geen Italiaanse gemoedelijkheid op de imposante zolderverdieping van het museum. 

DSC00097

Hier komt de échte verleiding: leder en fetisj… Eigenlijk kan ik me niet zoveel voorstellen bij een SM-zolder in prinselijke kringen, maar ik durf wel te opperen dat de inspiratiebron daar te zoeken is. Lederen boxen en witte ladders staan in het halfduister opgesteld, lukraak door mekaar, of zo lijkt het toch… Dit is verrassend ruig! Bepaalde boxen zijn halfdoorzichtig, of halfopen; door de gleuven kan je de ontwerpen van (vooral) Gianni Versace bewonderen (of vereren). 

DSC00072DSC00076










Dit is het land waar bloedbanden heilig zijn, de paus een stoel heeft en elke mama een godin is. En de modegoden? Zij ontwerpen avondjurken (bij voorkeur)… want waar je een zwak voor hebt, dat is je sterkte. “Evening life is something that the Italians understand thoroughly…”, wist de Amerikaanse Vogue al in 1952.

DSC00039
DSC00046







© Veerle Beirnaert