Happy Birthday Dear Academie

MoMu (Modemuseum Antwerpen) 08/09/2013 – 16/02/2014

P1040544P1040559P1040626P1040741P1040581P1040707P1040561P1040601P1040595P1040683P1040694P1040589


350 jaar Kunstacademie - 50 jaar Modeacademie


350 jaar Koninklijke Academie voor Schone Kunsten… We moeten niet gek doen, 350 jaar is een eeuwigheid! Dit getal doet me duizelen, alsof de Academie uit de oerknal is ontsproten.

Iedereen in 't stad lijkt in de ban van deze mythische verjaardag. Je kan er dan ook moeilijk naast kijken... de modellen op de Antwerp Icons zetten de toon: ze laten de twee grote troeven van Antwerpen (haven en mode) samensmelten tot iconische kunst.

P1040791

(Deze twaalf landmarks staan verspreid over de hele Scheldestad en zijn telkens vier containers hoog.)

Meer dan ooit tevoren snuif je nu de grandeur, vergelijkbaar met steden die een veel zwaarder historisch juk torsen, zoals Rome, Praag, Krakow. 

Een eeuwenoude cultuur en tegelijk moordend hip?
This must be Antwerp!

Ook de Antwerpse Modeacademie heeft een ronde verjaardag te vieren: een halve eeuw vol creativiteit en scheppingskracht… in het wereldje van de (moderne) modescholen kan dit tellen én dit bleek ruim voldoende om door te dringen tot de absolute wereldtop. Het MoMu loodst ons doorheen deze vijf decennia van grenzeloze ambitie… Bij het trappenlopen, klim je van 1963 naar het alomtegenwoordige 2013. En zo kruipt de geschiedenis in je kleren.

P1040530

Langs de Wall of Fame schuifel je naar de expo-ruimtes: Arcadia, Nirvana, de Klas van de Antwerpse Zes, Harmony / Protest.

P1040555

Of eerst even pauzeren? Bij de Wall of Fame staat elke bezoeker aan de grond genageld, niet alleen om de  namen te ontcijferen, Auschwitz-gewijs… De Bowerbird beklijft. Dit ontwerp is een hersenspinsel van Manon Kundig, een Zwitsers mode-genie... Ze heeft de mosterd gehaald bij de prieelvogeltjes: deze gevederde vrienden maken abstracte kunstwerkjes uit afval (liefst zo kleurrijk mogelijk) en weten zo vruchtbare vrouwtjes te lokken. Het geheel betovert: je blijft jezelf verliezen in een explosie van kleur en sublieme geometrie.


P1040725P1040554








P1040722






P1040720









In de aanpalende Arcadia-ruimte dwaal je verder weg. Geïnspireerd door de Griekse mythologie, onthult het MoMu een ongerepte droomwereld waar herders de plak zwaaien, soms letterlijk, met een bussel haver.

P1040739

Bij dit thema komen evidente en minder evidente eco-elementen aan bod, en dit op een ongedwongen manier: alles mag uit het bos komen, maar het moet niet. Hier en daar kiest de ontwerper bewust voor kunststof (vooral voor de 'aankleding'). 

P1040582

Zelf heb ik mijn hart verloren aan de 'boomstronk-handtas' (van Mariel Manuel), afgewerkt met een parelketting van fake 'perlefientjes'. Verder kun je hier schoenen uit buffelgras bewonderen, een bolero uit gedroogde palmbladeren, raffiaborduurwerk in combinatie met schelpjes, veel kurk (zelfs authentieke wijnkurken op een riem),… Wie oog heeft voor details, wordt beloond. Als je lang genoeg blijft turen, ontdek je de allerschattigste snufjes, zoals een 'houtje-touwtje' als broeksluiting. Hoe subtieler, hoe leuker.

P1040741


P1040574


P1040717



P1040745










De klas van 1980 - 1982 doet een illuster tijdperk heropleven: de donkerte primeert, in al haar soberheid, een beetje lichtvoetig, zonder obscuur te worden. Mode en muziek inspireren mekaar, een huizenhoog cliché, en toch… voor Dirk Bikkembergs, Ann Demeulemeester, Walter Van Beirendonck, Dries Van Noten, Dirk Van Saene en Marina Yee is dit   onvervalst uit het leven gegrepen. Ze gingen samen uit (naar punkfeestjes, de Londense Blitz Club,...) en ontwierpen baanbrekende kleren. De rest is geschiedenis.  


P1040683

(In deze halfduisterde tempel zijn ook extreem kleurrijke silhouetten te bewonderen: dit blijken vooral de recente creaties van de Antwerpse Zes te zijn.)

Verder zit er een eervol knipoogje in de woordspeling: Antwerpse Zes+1… knap bedacht om Martin Margiela er laten uit te springen. Het was dan ook een carrière move van jewelste, toen hij in 1984 (op zijn 27ste!) bij Jean Paul Gaultier aan de slag ging.


P1040682

 

De Antwerpse Zes of toch liever Zes+1? Martin Margiela zelf ligt er niet wakker van. 

Sindsdien staat de Antwerpse Modeacademie  op de wereldkaart, ook de Belgische mode heeft op die manier haar plek veroverd. Ze groeiden samen uit tot twee rendabele exportproducten voor ons land, of beter: hippe visitekaartjes (eindelijk).


They were known as the ‘'Antwerp Six” back in the 1980s, when the idea of Belgian fashion seemed like a contradiction in terms. (Suzy Menkes, The New York Times,17/06/2013)


P1040689


Als je de échte media mag geloven, is deze Happy Birthday-expo vooral bedoeld als ode aan de legendarische Zes. Daar zit wat in. Maar natuurlijk zit er nog veel meer in het MoMu. 








Zelf keer ik nu terug naar de realiteit van mijn eigen blog. Als blogger-slash-shoe-lover dwaalt mijn lens vaak naar onder... ook de snoeperige wandkastjes zuigen me naar zich toe. Ik val als een blok voor de metallic laarsjes van Niklaus Hodel… pikante voetnoot: deze schoenen zitten aan mekaar vastgeketend, daadwerkelijk: een metalen ketting veroordeelt hen tot een smartelijk bestaan als Siamese tweeling. Fetisjisme of nagelnieuwe slavernij? (Of een gedurfd pleidooi voor monogamie?)


P1040641


P1040647








En verder neemt de recente geschiedenis me op sleeptouw: het Heizeldrama, La Cicciolina, Michael Jackson (oeps, tussen de pied-de-poules dacht ik Mobutu Sese Seko te herkennen). Al deze nieuwsfeiten en hypes vervagen in ons geheugen, het ene al wat sneller dan het andere.


P1040622


P1040630
P1040639


P1040671



RIP Kaat Tilley.

P1040679P1040676












Na deze meesterlijke impressies van Antwerpse mode staan al onze zintuigen op scherp… Kan een Blow Job nu nog bekoren?
Euh, nee,... het gaat hier om een jurk, verbonden met een soort stofzuiger: alleen Manon Kundig kan zoiets bedenken. Deze 'blow-up dress' bestaat uit een beschilderde latex stof. Het ontwerp is uitgetekend in een maatje XXXL, daarom zou de term gewaad beter de lading dekken… om de 20 minuten pompt de ‘blaasmachine’ een gigantisch doodshoofd te voorschijn.
Van een Blow Job gesproken.

P1040609

 

P1040615


Een doodshoofd… achteraan? Net gemist ;-)  Bij een volgend bezoek aan het MoMu wil ik het moment suprême geduldig afwachten (om dan een ijzingwekkende foto te scoren). Beloofd.





© Veerle Beirnaert