Belgisch Paviljoen in Maasmechelen-Village

Maasmechelen-Village, Belgisch Paviljoen 24/10/2013  – 31/12/2013

P1050565P1050566P1050731P1050719P1050701P1050701P1050386P1050321P1050404P1050672P1050394


Dit leest als een sprookje: knappe koppen wisten een maanlandschap om te toveren tot een knus winkeldorp, clean en tegelijk pittoresk, werelds en intiem… zonnige kleurtjes overstemmen een grijs mijnverleden. Het ‘wegdek’ is onberispelijk glad: prinsessen shoppen hier op hoge hakken. Waarom zou je nog naar een échte stad willen? (waar je op je Uggs over de kasseien struikelt)


P1050672


Maasmechelen-Village is een reconversie avant la lettre… Wie goed oplet (of geplaagd wordt door nostalgie), ontwaart doorleefde mijnschachten tussen de Disney-daken.


P1050590

 


P1050564









P1050731


Wie minder goed oplet, treft vooral main street fashion, instant happiness en de juiste sfeer om net die ene Kipling-tas te willen scoren,… hoewel,… ze lag al een seizoen eerder in de winkel?

Oud of out? (dit is outlet!)


P1050494


De blije gezichten komen uit de vier windstreken: je zou van minder happy worden… koopjes doen in een 'sjiek' decor: in dit kader lijkt alles exclusief en veel duurder dan de laagst vermelde prijs op het etiketje. Grabbelbakken zijn blijkbaar verboden... Zijn dit echt eindereeksen? De naam 'Chic Outlet Shopping' past bij de hele strategie.


P1050333









Hier hoef je geen XL-jurkjes op te kopen, om ze daarna te laten versmallen (of verprutsen). En je hoeft al helemaal geen bananengele bloes uit de rekken te halen, vanuit de wijsheid dat je met textielverf het leed kunt verzachten. Trouwens… je vindt hier geen bananengele hemdjes: in deze stijlvolle boetieks spot je alleen maar 'normale' kleuren, alle maten blijven beschikbaar… én toch minstens 30% goedkoper dan in ’t stad!


P1050443




P1050440











De nieuwste mode zal je hier nooit vinden, in principe… nu goed, er bestaat al een polemiek rond dit thema.

Op deze zorgeloze plek verwacht je al evenmin een les in vaderlandse geschiedenis… En toch… het 'Belgisch Paviljoen' dropt een flinke brok cultuur boven dit shopping-Vegas, en brengt ook nog wat stof tot zelfontplooiing (jawel).


P1050405



P1050404









Commercie met een stevige meerwaarde,… dit geniaal idee heeft vorm gekregen in een Pop-up-Store, waar je de ontwerpen van een twintigtal Belgische ontwerpers kunt bewonderen (én mee naar huis nemen): Christian Wijnants, Filles à Papa, Elvis Pompilio, Karolien Verstraeten, Black Balloon, etc. 


P1050426


P1050432P1050423












Axelle Red is de ambassadrice van dit ambitieuze project: logischerwijs staat ze garant voor no-nonsens, gedurfde keuzes en meisjes-achtige elegantie. Elk item werd persoonlijk door de zangeres-diva-modegoeroe gescreend.


P1050719


Het Belgisch Paviljoen heeft een afzonderlijke museumruimte voor het iconische Delvaux voorzien,… op deze plek kun je het mondaine en 'koninklijke' verleden van het huis inademen. Hmm, eigenlijk overstijgt dit de vaderlandse geschiedenis: dit luxemerk is één jaartje ouder dan België. Het 'label' werd in 1829 door Charles Delvaux opgericht en bracht oorspronkelijk enkel reiskoffers op de markt.


P1050353


De legendarische Brillant-handtas is prominent aanwezig. Hoe kan het ook anders? Dit is de absolute queen onder de handtassen, weten ze bij thehandbagconcept.com.
En tegelijk vertelt dit peperduur hebbeding een stuk recente geschiedenis: ontworpen voor de Expo van 1958 blijft deze handtas hot & trendy, wars van seizoenen en modegrillen… elk jaar opnieuw gaan er 1.500 exemplaren over de toonbank. En je kan er alle kanten mee uit: in 2001 heeft Delvaux zelfs een fluogele versie uitgewerkt (in een zeer beperkte oplage weliswaar: het ging toen om een remarquabele opdracht van Walter Van Beirendonck voor 'Fashion Landed').


P1050356P1050348



 



P1050339


Ook het merkendorp is een historisch feit, en bovenal een economisch ankerpunt: de dochters van de mijnwerkers van weleer vinden hier de job van hun leven,… (of wat daarvoor moet doorgaan). Vergane glorie, VDAB en Paritair Comité 201 triggeren de lokale arbeidsmarkt… Sociale geschillen en een fanatieke passie voor het modevak wisselen mekaar af.


P1050394


Eén ding is zeker: dankzij Maasmechelen-Village staat de voormalige mijngemeente op de (mode)kaart, en dit tot ver buiten onze landsgrenzen. Op drie kilometer van het outlet-dorp kan je jezelf blut shoppen bij Fashion Point: dit is een verzamelpunt van een drietal kledingzaken (met Astrid Bryan als ‘députée’, of ’gezicht’).

Voor alle duidelijkheid, en o zo jammer,… Fashion Point is géén outlet.

Verder is er ook nog een tweede Shopping Center in de gemeente met de M, letterlijk dan… M2: daar beland je in winkelstraat-filialen en baan-winkels, zoals H&M, JBC, Gamma en Carrefour: laten we besluiten dat deze warenhuizen in de eerste plaats voor de 37.000 Maasmechelaars bedoeld zijn. (En dat Maasmechelen-Village vooral fashion tourists aantrekt.)


P1050701

 

P1050420


Een 'tourist hotspot' van formaat… jaarlijks vinden 2,5 miljoen Nederlanders, Duitsers en Belgen (NL en FR) de weg naar de 'Village'… nieuwe én verrassende openingen blijven het trekpleister-gehalte verzekeren. Deze maand is Ellis Gourmet Burger de opmerkelijkste nieuwkomer. Dat belooft!
In ruil voor een Blue Cheese Madness wil elke man mee op soldenjacht… euh, oud of out? (het zal hem worst wezen)

© Veerle Beirnaert