Goedkoop ≠ cheap

The Guardian: How to be fashionable with no money?

Als je de modebladen openslaat, lijkt het wel alsof je eerst een bank (of supermarkt) moet overvallen en dan pas de mode kan volgen.
One of the biggest misconceptions,…



Want modejournalisten zijn lui (aldus Hadley Freeman): zij schrijven vooral over de fancy merken die hen elke dag met persberichten bestoken. En moderedacties zijn subjectief,  want zij brainstormen alleen maar over de onderwerpen die hun adverteerders voorstellen.
Que? En wat met de persvrijheid?

Gelukkig geeft Hadley ook nuttige tips:
Zelf kleren maken (help), of bij Spullenhulp rondneuzen, maar dan wel in de betere buurten! Vooraleer je koortsachtig begint te googlen naar de adressen van mogelijke tweedehandswinkels in Sint-Martens-Latem, Ukkel, Schilde en Brasschaat,… blijf liever in je luie zetel hangen, want online kan je veel gerichter op zoek gaan naar dat ene stuk waar je al je hele leven van droomt:
Labellov
Farfetch
Designer Vintage: the Leading Luxury Marketplace to Buy and Sell
Covetique: Pre-Owned Luxury Fashion
The Dresser: Second Hand Designer Clothes Agency


Met kennis van zaken, kan je ook bij de grote ketens 'unieke' stukken vinden. Vertrouw gewoon op je eigen stijlgevoel… je kan zelfs een statement maken door je trouwjurk bij H&M uit de rekken te halen. En je bent daar niet eens 80 euro voor kwijt.
GVA: H&M verkoopt trouwjurk voor 79,95 euro



Aan de andere kant van het spectrum willen ze dan weer gewoontjes doen: 'high end' designers begeven zich onder het plebs, jawel...

Chanel (alias Karl Lagerfeld) trekt naar een kleurrijke supermarkt voor zijn prêt-à-porter collectie. Chanel is er dus voor iedereen!
(of ga ik hier iets te kort door de bocht?)
Style.com: Fall 20104 Chanel Ready-to-Wear

Maar één ding is duidelijk: Karl Lagerfeld opent een fascinerende polemiek.
I love it!




Veerle Beirnaert

© Veerle Beirnaert